Protokoll från styrelsemöte den 9 maj 2003

Lars Persson                   LPE
Mari Ryman                    MRY
Christer Cedergren          CCE

Övriga                                Micke Melander              MME  §1-3, 4.2 och 8
Björn Gustafsson             BGU
Knud-Åge Bosegaard      KÅB
Pål Horn                          PHO

Frånvarande:                       Anna-Lena Högström      ALH
Calle Ragnarsson             CRA
Peter Johansson               PJO

§ 1 Öppnande av möte

MQV öppnade mötet 13.00 och hälsade alla välkomna, speciellt PHO, sponsor för Nordic Cup i Rottneros och värd för mötet, och KÅB, ordförande i Danmarks BF.

§ 2 Justering av föregående protokoll

Protokollet godkändes.

§ 3 Fastställande av dagordning

Dagordningen ändrades så att de punkter MME måste vara med vid kunde tas först.

§ 4 Aktuella ärenden

1.  Ekonomi och budget

Beslöts att godkänna det framlagda budgetförslaget och protokollet från ekonomimötet. Det innebär att innevarande år beräknas gå cirka 140.000 kronor sämre än budgeterat, medan kommande år beräknas ge plusresultat.
Se bilagor. 1. Arbetsbudget. 2. Noteringar budgetmöte

2.  EM 2004 och Bridgefestivalen 2003

LPE och MME rapporterade att invigningen troligen kommer att bekostas av Malmö Kommun och avhållas i Malmö Konserthus.
Banketten är upphandlad till ett bra pris. Flera sponsoravtal är på gång. Det är klart att ett besök på Carlsberg kommer att ingå i programmet.
VIP-personer som exempelvis tidigare ordföranden kommer att inbjudas till landskampen mellan Sverige och Danmark.
Beslöts att medlemskontroll skall genomföras vid samtliga tävlingar i Skövde.

3.   Riksstämman

BGU fick i uppgift att snarast lägga ut information om Risksstämman på nätet, om möjligt också i tidningen. På grund av förbundets 70-års jubileum skall VIP-personer inbjudas till Riksstämman och HQ-fonder Cup.
Förutom tidigare förslag till Riksstämman skall styrelsen även föreslå stadgeändringar, som dels innebär att endast medlemmar får spela på förbundsanslutna klubbar och dels att varje klubb i princip måste ha minst 16 medlemmar.

§ 5 Kommittéernas rapporter och planering

1.  Tävlingskommittén

DM-damer som spelats med 40 brickor och som TK inte accepterat som silvertävling, beslöt styrelsen att godkänna som silvertävling. TK har godkänt den som DM-tävling med silverbonus.

TK ska ta med i Tävlingsbestämmelser för Allsvenskan, att alla lag måste ha en mail-adress.

Den spelare som är skyldig SBF pengar ska få en vecka på sig att betala. Om inte detta sker kommer vederbörande att avstängas fr o m nästa vecka t o m 2 månader efter det att betalning skett.

Det fanns önskemål om att tidigarelägga MPK:s majmöte. Detta är olämpligt då klubbarna bara har en månad på sig att anmäla intresse och att bestämma lämplig tid att föreslå för sin eventuella guldtävling.

Div I kallas numera Elitserien medan Div II och III heter som förut. Div II har utökats till 12 lag. Detta för att följa Rikstämmans beslut 2001.

Om distriktet så vill, får kval arrangeras med spelare som inte vill kvala till DM-final. Klubben måste dock rapportera i förväg vilka par som kvalar, detta för att förhindra att spelare ställer upp i flera kval inom samma disciplin. Det är det rapporterade antalet par, som ligger till grund för kvoteringen till såväl DM-finalen som SM-finalen.
Dock får inte kvalheat silverstatus, om inte alla kvalar till DM-final. Skulle någon icke medlem deltaga i ett kval debiteras distriktet medlemsavgiften, även om det är en bronstävling.

Stipulerade krav på antal brickor i DM-finaler, guld- och silvertävlingar måste vara uppfyllt av minst ett par. Ex.vis ska minst ett par spela 42 brickor för att vara en tävling skall kunna godkännas som SM-kval och för att få silverstatus. Det är inte OK att alla spelar 40 brickor och har en frirond.

Distrikten får fria händer att arrangera kval till DM-lag dock med det kravet att ett anmält lag ska få spela minst 72 brickor. DM-finalen får arrangeras efter distriktets önskemål.

MRY föreslog att den inställda SM-Lag Seniorer Final skulle spelas parallellt med Mixed-finalen i Skövde. LPE såg inga organisatoriska problem med detta, varför styrelsen godkände förslaget. TÅS fick i uppgift att marknadsföra arrangemanget i tidningen och på nätet.

2.   Medlemskommittén

CCE rapporterade att information om Bridgens Dag kommer i nästa nummer av tidningen.

Han rapporterade också att allt är klart för "Utbildningshelgen" på Bosön den 12-16 november. Trettio klubbar kommer att erbjudas skicka tre representanter och av dessa klubbar kommer tio att väljas ut.

§6 Lagkommissionen

LK skall ordna en sändlista till intresserade Tävlingsledare för att hålla dessa uppdaterade med nyheter.

§7 Discipinnämnden

CCE rapporterade att det numera är tre aktuella fall. Ett är avdömt, då DN bedömt att spelare, som uteblir från en tävling de anmält sig till, självklart ändå måste betala startavgiften. Det är dock en civilrättslig sak att driva in pengarna.

§8 Konsulenten

Konsulenterna skall ha en träff i mitten av juni. Man har hyrt två stugor utanför Mariefred.

§ 9 Kansli-Info

BGU rapporterade att det som vanligt är hektiskt på kansliet så här års, framför allt med förberedelser inför Skövde och Allsvenskan.

§10 Övriga frågor

Beslöts att med anledning av MQV:s 50-årsdag skänka 5.000 kronor till stiftelsen "Min stora dag".

§11 Åtgärdslista

Inga punkter kvarstod, men nya skapades

Ansv         Företeelse                                         Protokoll                     Deadline

TÅS           Marknadsföring av SM-Lag
Seniorer i Skövde                              SM-056                        03-05-26

TÅS           Avvecklingsplan för nestorpoäng i
samarbete med Skånes BF             SM-055                        03-08-28

BGU          Formulering av förslag till
                  stadgeändringar                                 SM-056                        03-08-28

§ 12 Avslutning

MQV avslutade mötet klockan 17.59 och tackade för visat intresse.

Vid protokollet                                Justeras

Björn Gustafsson                            Mats Qviberg