Noteringar från budgetmöte den 16 april 2003

Thomas Ivarsson               TIV

Björn Gustafsson               BGU

§1 Allmänna principer

Fastställdes att rutinerna för budgetarbetet och uppföljningen av utfallet skall ske som följer: De ansvariga för respektive kommitté; Medelm, Tävling och Kansli gör ett budgetförslag, som kansliet sammanställer och tillställer styrelsen. Styrelser godkänner förslaget, eventuellt efter justeringar, varefter förslaget tillställes Riksstämman. Riksstämman godkänner förslaget, eventuellt efter justeringar, varefter budgeten fastställes.

Det är styrelsens ansvar att budgeten följs, men kansliet har ett kontrollansvar, vilket innebär att alla tveksamma kostnader skall följas upp av kansliet gentemot den budgetansvariga, även om de ligger inom den tagna budgeten.
Månadsbokslut skall mailas i pdf-format till samtliga styrelseledamöter och innehålla kommentarer från kansliet angående läget relativt budget.

§2 EM-2004

Beslöts att EM-2004 skall läggas upp som ett eget företag i bokföringen, och den budget som Micke presenterat skall läggas in, liksom de kostnader och intäkter, som redan uppstått. I den ordinarie bokföringen skall det endast vara en balanspost.

§3 Budgeten för innevarande år

Konstaterades att det inte går att skära i budgeten så sent på året. Underskottet beror på ett antal välmotiverade kostnader, som inte var kända när budgeten togs, och som Riksstämman utan tvekan kommer att godkänna. BGU fick i uppdrag att lista dessa och deras ekonomiska konsekvenser.

Ny logotyp                                                 37.500 i år och 37.500 nästa år.

Anställning av Thomas Winther                      55.880 plus reskostnader i år (13.950 per månad)

Anställning av Thomas Larsson                      55.300 plus reskostnader i år (11.064 per månad)

Resursstöd i Skåne                                  61.000 i år och 90.000 nästa år

Ny grafisk profil                                    40.000 i år

För de konton som avviker mer än 10% från budgeten skall en not skrivas av den budgetansvarige, vilket skall vara klart till bokslutet i augusti.

§4 Budgeten för kommande år

Budgeten gicks igenom konto för konto och en hel del ändringar kunde göras, vilket framgår av det bifogade reviderade budgetförslaget.

Här har en del konton förändrats till sitt innehåll och andra har bytt ansvarig. Exempelvis flyttas Rikslägret till TK och Englandsutbytet får ett eget konto under MK, i stället för som nu inbakat med övriga styrelsekostnader.

Vad gäller lagervärden skall lagret i Tolg och MP-nålarna på kansliet inventeras vid varje budgetårsskifte, och minskningen i lagervärde tas upp som den kostnad för anskaffandet, som skall matcha intäkterna av försäljningen.

§5 Resursstöd till Skåne

Lite utanför ämnet diskuterades det lämpliga att avsluta samarbetet med Skåne direkt efter EM-2004. Är det inte då intresset är som störst och möjligheterna att ragga kursdeltagare närmast oändliga?

Vid protokollet

Björn Gustafsson