Till Sveriges Bridgeförbunds valberedning.

Kopia till SBF:s styrelse.

Angående mötesordförande på riksstämman.

De senaste åren har styrelseordföranden i SBF varit mötesordförande på riksstämman. Motivet till detta är lite oklart för oss, men sammanfaller vad vi kan minnas med Mats Qvibergs tillträde som ordförande. UBF:s styrelse har diskuterat detta ett flertal gånger, och anser att det inte är bra att en medlem i styrelsen är ordförande för riksstämman.

Detta är naturligtvis inte kopplat till Mats lämplighet som ordförande, utan har sin grund i den sedvana som finns i svenskt föreningsliv: Det är inte lämpligt att den som lett verksamheten också leder det möte som utvärderar densamma. Dessutom kan det vara problematiskt för mötesordföranden att koncentrera sig både på att leda stämman och att svara på frågor om verksamheten.

Upplands Bridgeförbunds styrelse vill därför rekommendera valberedningen att föreslå en ordförande för SBF:s riksstämma som inte är medlem i den styrelse som föregått stämman.

Vänliga hälsningar,

Olle Morell