Protokoll från styrelsemöte den 30 november 2002

Christer Cedergren CCE
Micke Melander MME

§ 1 Öppnande av möte

MQV öppnade mötet och hälsade alla välkomna.

§ 2 Justering av föregående protokoll

Protokollet godkändes.

§ 3 Fastställande av dagordning

Dagordningen godkändes.

§4 Aktuella ärenden

Ekonomi och budget

BGU hade skickat ut ett budgetförslag för kansliet och styrelsen för de kommande tre åren. Beslöts att behandla detta först vid nästa möte, då även förslagen från MK och TK skall vara framtagna. Budgetförslaget till Riksstämman skall fastställas vid majmötet.

EM 2004

LPE rapporterade att arbetet fortskrider enligt plan. Organisationsplanen håller på att bemannas, vilket innebär att ansvariga för ett stort antal uppgifter redan är utsedda. Det som saknas är en festgeneral, men CCE skall tillfrågas.

Distriktsträffen

Styrelsen konstaterade, att Distriktsträffen varit mycket lyckad, men att det tyvärr saknats en del distrikt från Norrland. Diskuterades möjligheten att förlägga arrangemanget i Stockholm, för att förenkla resorna för dessa distrikt, men inget beslut fattades.

Utbildningshelgen

Helgen hade varit fulltecknad och mycket lyckad med undantag av att lokalen var alldeles för liten. Tiden kändes för kort, varför MK planerar en utbildningsvecka till nästa år (tisdag-söndag).

Jannersten

Per Jannersten har via sin advokat framfört klagomål på köpet av Svenska Bridgeförlaget. Styrelsen beslutade att Bertil Södermark besvarar hans skrivelse och att Bertil och MQV handlägger ärendet.

Ny logotyp och nytt namn

Beslöts att den logotyp, som visades upp vid Distriktsträffen, skall vara SBF:s officiella och användas så snart godkännande kommit från PRV. Namnet "Svensk Bridge" i stället för "Sveriges Bridgeförbund" måste godkännas av Riksstämman, men styrelsen avser att föreslå detta.
Under denna punkt beslöts även att arbetet med ett Nationellt Handikapp skall intensifieras och användas på morgontävlingarna under SM-veckan.

Ny domän, bridge.se

TLA meddelade att domänen bridge.se blivit ledig, och att SBF ansökt om den.
Han berättade också att de web-verktyg som används idag, är omoderna och kräver onödigt mycket tid. Han föreslog ett modernare verktyg, som skulle underlätta uppdateringsarbetet, samtidigt som det skulle möjliggöra att flera personer kunde ansvara för sina sidor. Det skulle också underlätta för de klubbar och distrikt, som väljer att lägga sina hemsidor på våra datorer.
Styrelsen godkände detta förslag, som under uppbyggnadsfasen kommer att kräva extern hjälp, med TLA som projektledare och MME och Thomas Ivarsson som kravställare. Kostnaden beräknas till 250.000 kronor, pengar som inte finns budgeterade.

Riksstämman

Styrelsen godkände förslaget för program till nästa Riksstämma, där stämman skall kombineras med en guldtävling och tre oktobersilver. (se bilaga).
BGU fick i uppdrag att undersöka möjligheterna att förlägga Riksstämman till Stockholm

Klubbavgift

MK hade föreslagit att styrelsen skulle godkänna förslaget angående klubbavgift som styrelsens förslag till Riksstämman. Styrelsen bedömde dock att förslaget ännu inte är tillräckligt genomarbetat, och att en del praktiska detaljer återstår, varför frågan hänsköts till nästa möte.

Däremot godkände man i övrigt MK:s SKALL-lista, vilket även framgår under andra punkter:

Vi SKALL ändra namn till Svensk Bridge
Vi SKALL ändra tidningsnamnet till Bridge
Vi SKALL införa ny loggo
Vi SKALL införa klubbavgift
Vi SKALL bli fler medlemmar
Vi SKALL fräscha till hemsidorna
Vi SKALL ändra inriktningen på tidningen Bridge
Vi SKALL slå på trumman för social bridge
Vi SKALL titta på om handikapp är något för framtiden
Vi SKALL en massa annat också inom tävlingsverksamheten

Englandsresa

Beslöts att utbytet med England 2-4 maj endast skall innefatta den sociala delen, och att de riktiga landslagen själva får bekosta ett eventuellt deltagande i Spring Foursomes.
CCE utsågs som ansvarig för att utse svenska representanter med hjälp av MME.

MP-listor i Svensk Bridge

Beslöts att MP-listor, om det är möjligt med hänsyn till klubbar och medlemmar, inte längre skall publiceras i Svensk Bridge, då det dels innebär en stor kostnad, dels redan finns på Internet.
Beslöts att även bronskuponger och mästarvärdighetskort på sikt skall försvinna.

§5 Skrivelser

Brev från Göran Gnosspelius

Göran Gnosspelius hade anmärkt på LK:s hantering av ett ärende i Skåne. TÅS förklarade det inträffade på ett för styrelsen tillfredsställande sätt. BGU fick i uppdrag att besvara skrivelsen.

Brev från Andrzej Cybulski

Andrzej Cubulski hade överklagat TD:s beslut att betrakta spelare i SK Hakoah som otillåtna reserver, då de vid Allsvenskans första omgång inte betalt sina medlemsavgifter.
Styrelsen bedömde att de förmildrande omständigheter, som angavs, inte var tillräckliga för att ändra TD:s beslut.
I styrelsens beslut deltog inte TÅS och CRA, eftersom de var delaktiga i det beslut som överklagades.
BGU fick i uppdrag att besvara skrivelsen

§6 Kommittéernas rapporter och planering

Tävlingskommittén

TÅS rapporterade om kommitténs arbete. Ett stort bekymmer är att de regelverk för våra tävlingar, som TK lägger ner stor möda på att göra rättvisa och tydliga, upplevs som totalt ointressanta för en stor del av våra elitspelare. Styrelsen såg ingen omedelbar lösning på detta, men höll med om att det var otillfredsställande.

Styrelsen beslöt också att vi skall arbeta för att införa STOPP på alla nivåer, även om det inte kommer i lagboken förrän 2005.

TK ville också framföra ett tack till MRY, vars arbete med VM-Guld Simultan givit landslagskassan nästan 30.000 kronor. Styrelsen stödde detta helhjärtat och hoppades på en repris till våren.

Beslöts att en ledare skall medfölja till JVM i Ungern sommaren 2003.

Beslöts att Allsvenskans högsta division skall kallas "Elitserien".

LPE rapporterade om planerna för SM-veckan 2003. Om möjligt skall ett tält på 500 kvadratmeter läggas ut på bandybanan, vilket skulle innebära att hotellet inte längre behöver användas för bridgespel.

Medlemskommittén

TLA rapporterade, att förutom vad som rapporterats under andra punkter, skall MK ta fram ett informationsmaterial om skillnaderna mellan Tävlings- och Trivselbridge.
Styrelsen föreslog också att MK i Svensk Bridge i ledare och på annan plats skall marknadsföra sina idéer.

Ekonomigruppen

MQV påpekade att det som idag är placerat i likviditetsfonder borde flyttas till specialinlåning. BGU åtog sig att tala med Erik Rydén.

Framtidsgruppen

PFÅ rapporterade, att gruppen skall bearbeta synpunkterna från Distriktsträffen. Han ansåg också att gruppen borde avvecklas, och att dess uppgifter framgent borde ligga under MK. Ett flertal styrelseledamöter delade inte denna åsikt, men inget beslut fattades.

Beslöts att BGU skall vara sammanhållande för en revision av förbundets stadgar, men att alla skall komma in med synpunkter.

Fastställdes också att MME är ansvarig för arbetat med att lokalisera SM-veckan 2005.

§7 Lagkommissionen

TÅS rapporterade att remissförfarandet inför de nya lagarna 2005 pågår för fullt.

§8 Discipinnämnden
Hittills inga fall under 2002.

§9 Konsulenten

Roger Olsson var på plats i Stockholm och styrelsen passade på att be honom berätta om hur han ser på sitt arbete i Skåne och samarbetet med konsulenterna.

§ 10 Kansli-Info

BGU rapporterade att Erik Rydén under 2003 kommer att arbeta en dag i veckan fram till 2003-08-30, då han slutar helt.

§11 Övriga frågor

Representation vid SM-finaler

Beslöts att TLA representerar vid JSM-Par Final och MRY vid såväl JSM-Lag Final som Senior-SM Lag Final.

Kommande möten

Beslöts att förlägga kommande möten till 21 februari i Stockholm, 9 maj i Rottneros och den 29 augusti i Stockholm.

§12 Åtgärdslista

Inga punkter kvarstod inför detta möte. Däremot tillkom de nedanstående:

Ansv Företeelse Protokoll Deadline
MK Budget för 03-04, 04-05 och 05-06 SM-054 03-02-21
TK Budget för 03-04, 04-05 och 05-06 SM-054 03-02-21
BGU Riksstämma i Stockholm ? SM-054 03-02-21
CCE Svenska representanter till England SM-054 03-02-21
TÅS Ledare till JVM i Ungern SM-054 03-05-09

§ 14 Avslutning

MQV avslutade mötet och tackade för visat intresse

Vid protokollet                                        Justeras

Björn Gustafsson                                    Mats Qviberg