Mästarpoäng Max Handikapp
Hjärternål 25
Spadernål 18
Stormästarnål  10

Embryo till nationellt handikappsystem.

Start

Spelarna inom varje mästarpoängkategori tilldelas ett startvärde baserat på det aktuella intervallet i tabellen ovan och placering inom gruppen. Exempelvis kommer den bästa 11-delen stormästare att få handikapp 0 och den sämsta 11-delen 10. Dock kommer alla spelare utan mästarpoäng att få handikapp 52.

Tillämpning av handikappsystemet.

Partävlingar

Varje par får ett procentuellt tilläg, som är parets medelhandikapp dividerat med 2. Femtiotvåhandikappare får alltså 26%, om de spelar tillsammans.

Lagtävlingar

Det sämst rankade laget får vid 24 brickor en förgåva i IMP, som motsvarar skillnaden i medelhandikapp. Vid andra brickantal justeras förgåvan proportionellt.

Förändring av handikapp

Partävlingar

För varje startfält beräknas en carry-over, startpoäng, som motsvarar respektive pars handikapp. Denna justereras sedan, så att summan för alla par blir noll.

De par som inte når 50%, får ett handikapptillägg på 0,1 för båda spelarna. Övriga par får i proportion till sin erhållna procent dela på motsvarande minskning. Varje tävling skall alltså vara balanserad, så att lika mycket dras av som läggs till.

Dessutom finns takregler, som innebär att ingen kan få högre handikapp än vad som anges i tabellen ovan.

Lagtävlingar

För varje IMP över förväntan, sänks handikappet med 0,01. För förlorarna gäller motsvarande höjning.

Tidplan

Principerna för handikapp skall diskuteras inom Handikappgruppen fram till årsskiftet, då ett konkret förslag läggs fram för styrelsen och distrikten. Ett färdigt system skall finns per den 1 april och presenteras i Klubb-Nytt och på nätet. Systemet skall tas i drift per den 1 juli 2003, och då troligen bara omfatta partävlingar.