Stockholm 990626

Sverige vann silver i Bridge EM!
Idag avslutades EM för lag på Malta. Sverige som efter en stark inledning av turneringen föll tillbaka något under den andra veckan spurtade under de tre sista dagarna till en medaljplats.

I det svenska laget spelade Mats Nilsland - Björn Fallenius, Malmö / New York, Tommy Gullberg - Lars Andersson, Stockholm och Peter Fredin - Magnus Lindkvist Malmö / Höör. Kapten för det svenska laget var Daniel Auby, Vallentuna.

I och med andraplatsen kvalificerade sig det svenska laget också till VM som avgörs i januari på Bermuda.

Inför den sista matchen som just avgjorts var Italien redan klara mästare, Norge spurtade även dom och var nära att knipa silvermedaljerna men nu fick de finna sig i att få bronsmedaljerna.

37 länder var med och tävlade i öppen klass och alla har mött alla.

I damklassen gick det sämre för det svenska laget, de kom till slut på 18:e plats och missade därmed chansen att ta sig till VM. I det svenska laget spelade Maria Grönkvist - Catharina Forsberg, Örebro, Eva-Liss Göthe - Ulla-Britt Goldberg, Stockholm och Catharina Midskog - Pia Andersson, Stockholm respektive Göteborg. Kapten Anna Järup, Uddevalla.

Även EM seniorer har avgjorts och här kammade Frankrike hem alla tre medaljerna - de deltog med tre lag vilket även Sverige gjorde. Sverige 1 placerade sig på en femte plats.

EM öppna lag EM damer lag EM seniorer lag
1. Italien 702p 1. England 384 p 1. Frankrike 1 574 p