Protokoll från styrelsemöte i Stockholm 12 juni 1998
Micke Melander MME
Bjarne Stub-Hansen BSH
§ 1 Öppnande av möte
MQV öppnade mötet och hälsade alla välkomna.
§ 2 Justering av föregående protokoll samt ev AU-protokoll
Föregående styrelseprotokoll godkändes.
§ 3 Fastställande av dagordning
Dagordningen godkändes med tillägg av några övriga frågor.
§ 4 Svenska Bridgeförlaget
Förlagets ordförande, HNI, presenterade läget.
Jannersten har överklagat domen i Paris. Lämpliga stridsåtgärder diskuterades. Beslöts att BGU skriver till EBL, WBF och beskriver situationen och ber att de åtminstone inte stöder Jannersten i hans marknadsföring. Till distrikten i Sverige skall samma brev gå ut, fast på svenska. Bertil Södermark skall godkänna texten innan breven skickas ut.
§ 5 Kommittéernas rapporter
Mästarpoängkommittén BJU
MPK hade avslagit en ansökan om guldpoäng i Sandviken eftersom den kommit in för sent. Klubben hade till styrelsen överklagat detta beslut.
MPK hade föregående år varnat alla arrangörer att försenade ansökningar skulle avslås, detta för att få ordning på listan över guldtävlingar, som tidigare år måst ändras ett flertal gånger. Styrelsen stödde MPK:s beslut.
BGU fick i uppdrag att informera klubben.
Styrelsen beslöt att rallyt 98/99 skall vara det sista. Därefter skall prispengar i motsvarande nivå delas ut i rankingsystemet. MQV skall kontakta Rank Xerox angående sponsring.
Uttagningskommittén JDI
Beslöts att då av SBF sponsrade spelare vinner prispengar, är det upp till UK att avgöra om bidraget skall återbetalas.
Vi skickar två lag till Shipol under midsommarhelgen. Kostnaden beräknas till 30' och ligger väl inom budget.
§ 6 Lagkommissionen ÅAN
Inga nya ärenden. Hallén har varit i Köpenhamn och informerat det danska förbundet om hur LK arbetar i Sverige.
§ 7 Disciplinnämnden BLI
Beslöts att utse två reserver i de fall någon ledamot är jävig. BGU kontaktar aktuella kandidater.
§ 8 Aktuella ärenden
  1. Ekonomi och budget
    Fastställdes budgetförslag enligt bifogad uppställning. Principen var att verksamheten skall balanseras och att extraordinära intäkter som Bingo-Lotto skall finansiera angelägna projekt.
    Styrelsen beslöt att lägga ner påminnelserutinen och övriga projekt inom marknadsföring, utom det att ta fram en folder om vad bridge är. Detta beslut baseras på, att BSH tänker avgå, och man vill ge honom möjligheten att driva egna projekt.
    Styrelsen beslöt också att fram internpriser för annonser, som skall användas vid interndebitering mellan kommittéer.
  • Europamästerskap 2001
    BGU berättade om ett avtal, som skrivits mellan EBL och Malta inför nästa års EM. Styrelsen konstaterade att åtskilligt måste skrivas annorlunda för att SBF skall kunna acceptera det. Beslöts att BGU skriver en ansökan, där det framgår att de ekonomiska villkoren måste förhandlas fram innan ett bindande avtal skrivs.
§9 Konsulenten
MME har varit sjuk under två veckor, men skall arbeta hela sommaren. Han kommer att medverka vid NM i Norge, SM-veckan i Skövde och VM i Lille.
§ 10 Kansli - info
Arbetsbelastningen har även under maj varit mycket hög. Beslöts att budgetera för en nyanställning under 98/99 och eventuellt en till under 99/00.
§ 11 Övriga frågor
Brev från Bo Lindberg
Brevskrivaren hade anmärkt på att styrelsen ändrat mötesdagar till vardagar efter det att styrelsen var vald. Hade han vetat detta i förväg hade han inte kandiderat.
Styrelsen ansåg att beslutet tagits i god demokratisk ordning. Man stödde dock synpunkten att mötesordningen bör vara bestämd i förväg och att valberedningen bör informera blivande styrelseledamöter om den.
Sammanslagning av Bridgetidningen och Svensk Bridge
JDI distribuerade ett förslag från Magnus Lindkvist angående en sammanslagning av de svenska bridgetidskrifterna. Styrelsen ställde sig positiv och uppdrog åt BGU att förhandla fram ett förslag till samarbetsavtal.
Brev från Björn Åström och LG Magnusson
Brevskrivarna hade klagat på de nya reglerna i allsvenskan, som innebär att spelare inte får lämna bordet förrän halvlekens brickor är spelade.
Styrelsen ansåg att det ur såväl trivsel- som säkerhetssynpunkt var olämpligt att spelare lämnar bordet under pågående spel. BGU fick i uppdrag att besvara brevet.
Brev från Harry Gindin
Brevskrivaren hade klagat på Disciplinnämndens dom, då han ansett ledamöterna jäviga. Han hade också begärt tillstånd att representera Sverige i VM i Lille, trots att under den tiden var avstängd i Sverige.
Styrelsen bedömde att DN:s ledamöter inte varit jäviga, och att domen var rimlig. Man beslöt också, att Gindin inte får representera Sverige under den tid han är avstängd.
Guldsystem i slutspelet i Chairman's Cup
JDI föreslog efter synpunkter från Daniel Auby, att guldsystem skall tillåtas från och med kvartsfinalerna i Chairman's Cup. Styrelsen ansåg detta vara en fråga för SM-veckokommittén, och att det inte går att ändra i år, eftersom många lag anmält sig med förutsättningen silversystem.
Anslagstavlan på förbundets hemsida
Några styrelseledamöter ifrågasatte, om vi skulle ha ett debattforum på vår hemsida, där vem som helst kunde skriva vad som helst. En del av inläggen var verkligen under acceptabel nivå. Styrelsen bedömde dock att varje skribent måste stå för sina inlägg på samma sätt som i tidningarnas insändarspalter. Alltför grova inlägg skall dock tas bort så snart som möjligt.
Bidrag till Londonresa
Några landslagsjuniorer hade varit i London och mött sina engelska kollegor. De hade undrat om SBF kunde bidra ekonomiskt.
Styrelsen bedömde att stödet till Italienresan var tillräckligt.
Tackkort till sponsorer
BSH har sedan länge ett uppdrag att ta fram ett diplom till sponsorer. Styrelsen beslöt att i stället ta fram ett tackkort med förbundets logo. BGU ger MME uppdraget.
§11 Nästa möte
Beslöts att förlägga nästa möte till den 21 augusti, preliminärt på Gårda Hotel, Göteborg, klockan 09.00.
§ 12 Åtgärdslista
Åtgärdslistan, som numera är mycket kort, gicks igenom.
Vid protokollet Justeras
Björn Gustafsson Mats Qviberg