Protokoll från styrelsemöte i Skövde 17 oktober 1997
§ 1 Öppnande av möte
BAP öppnade mötet.
§ 2 Justering av föregående protokoll samt ev AU-protokoll
Föregående protokoll godkändes och lades till handlingarna.
§ 3 Fastställande av dagordning
Dagordningen godkändes.
§ 4 Svenska Bridgeförlaget
BSH redogjorde för arbetet att få slut på tvisten med Jannersten. Alla varianter hade prövats; att förlaget köper Jannerstens förlag, ett samgående och att Jannersten köper Bridgeförlaget. Inget var klart, men Jannerstens bud upplevdes som bra.
Man har också diskuterat, att köpa budkort från Jannersten eller skriva ett royaltyavtal, men detta är bara i sin linda.
SAL redogjorde för sin syn på läget. Per Jannersten är enligt honom ett hot mot Sveriges Bridgeförbund i stället för att vara en sponsor, och en försäljning till honom vore på lång sikt en katastrof, som skulle drabba bridgeklubbarna genom högre priser. SAL påminde om att styrelsen tog beslutet att satsa på en egen budlåda med öppna ögon. Jannersten har förlorat striden i USA och förlagets ekonomi är mycket god.
MQV ansåg att SBF både principiellt och historiskt är en mycket dålig ägare till ett aktiebolag, varför det var viktigt att förlaget såldes, åtminstone delvis. Det var dock inte nödvändigt att sälja till Jannersten. Däremot är det bråttom att lösa tvisten om budkorten, som kostar båda parter stora pengar.
Beslöts att föreslå riksstämman att ge styrelsen ett mandat att arbeta vidare med frågan.
§ 5 Lagkommissionen
Diskuterades LK:s kritik mot kontaktmannen. Beslöts informera LK att kontaktmannens enda uppgift är att vara en informationskanal mellan LK och styrelsen, inte att deltaga i LK:s aktiviteter.
Den allsvenska omgången ledde som vanligt till en del protester, som nu är avhandlade.
§ 7 Disciplinnämnden BLI
Två fall har avslutats, inget har tillkommit.
§ 8 Kommittéernas rapporter
Ekonomi - Budget OLI
Konstaterades att medel till RF-kommittén saknades i budgeten. Beslöts att infordra ett äskande från kommittén.
ERY påpekade att SM-veckokommitténs budget för 97-98 inte alls överensstämmer med utfallet. Konstaterades att ett missförstånd skett mellan TK och SM-veckokommittén. Budgeten reviderades med -170’.
Information-marknadsföring BSH
Det är ett problem att tidningen så ofta är försenad. BSH lovade att trycka på mot Ventura så att detta inte upprepades.
Diskuterades ett fall, då en angiven författare inte ansåg sig ha skrivit artikeln i fråga. BSH fick i uppdrag att utreda vad som hänt.
Beslöts att alla artiklar skall ha en angiven författare utom redaktörens egna.
Klubb och medlem
Arbetet med givar till Nybörjarträffen har påbörjats.
Kommittén kommer att deltaga i utbildningshelgen.
En offert på en tidning för nybörjare har kommit in. Diskuterades upplaga och målgrupp. ÅAN tar med sig synpunkterna för vidare diskussioner inom kommittén.
Utbildning
Ett möte har genomförts den 6-7 september. Protokollet har ingått i ett bulletinutskick.
Peter Olofsson har lämnat kommittén och arbetet att hitta en ersättare pågår.
Förberedelserna för utbildningshelgen i Karlstad pågår för fullt. Alla måste hjälpa till att marknadsföra denna aktivitet, som kan betraktas som ett avstamp för framtiden.
Mästarpoäng
Mästarpoängreglerna har tagits fram i ett särtryck, som kommer att skickas ut till klubbarna under november.
Den 6 november kommer de Nordiska MP-kommittéerna att ha ett möte i Köpenhamn, där bland annat motionerna till årets riksstämma kommer att behandlas.
Uttagning
Peter Modh har utsetts som ansvarig för genomförandet av EU-mästerskapen för universitetslag sommaren 1998.
Efter en förfrågan från DAU beslöts att UK har rätt att flytta medel från en tävling till en annan, så länge som budgeterade tävlingar genomförs och kostnadsbudgeten inte överskrids.
SM-veckan
Kommittén har under dagen haft möten med såväl Skövde kommun som Billingehus och diskuterat sponsorsavtal. Skövde skulle då utses till Sveriges Bridgehuvudstad och alla förbundets arrangemang förläggas till Skövde.
§ 9 Konsulenten
Konsulenten har rest flitigt under den senaste tiden. Han har varit på längre besök i Skåne och Värmland, och ett kortare i Västerbotten. Under vecka 47 skall han till Göteborg.
Han har även deltagit i möten med såväl Marknadsförings- som Utbildningskommittén
Man kan också konstatera att förbundets Internetsida är livligt besökt.
§ 10 Årets klubbledare
BAP utsågs att överlämna priset. Konstaterades att såväl pokal, replik som blommor fanns på plats.
§12 Nästa möte
Nästa möte skall avhållas den 19 oktober 14.00 i Skövde.
Vid protokollet Justeras
Björn Gustafsson Bo Appelqvist