Bild 1 av 5
Anteckningar:
- Kapitel 8 kan delas upp på två lektionstillfällen a) repetition av kapitel 7 och svarsbud med 6-korts högfärg (OH 8:1) och Staymans högfärgsfråga (OH 8:3-4). Givarna 9, 10, 11, 13, 15, 16. b) repetition av a) och svarsbud med 6-korts lågfärg (OH 8:2) och spelteknik (OH 8:5). Alla givar.
- Informera under lektionen att vi genomgående kommer att använda - tunn ram för neutralt bud (ej krav), halvfet (grön) ram för invitbud och fet (röd) ram för kravbud.
- Visa händerna till vänster och 1 NT-budet.Berätta att när vi har 6-korts högfärg, vet vi att vi ska spela ett högfärgskontrakt. Varför? - NT-handen har minst två kort i varje färg och tillsammans har vi en spelbar trumffärg.
- Använd Whiteboarden för att räkna fram gränserna för de olika buden:Bygg upp ett motsvarande diagram. Hur många hsp behöver vi tillsammans för 4 Sp eller 4 Hj? - 26 hspHur många hsp ska du (SH) minst ha för att bjuda utgång? - 26-15=11 hspVad bjuder du på hand a)? - 4 Sp. Tillsammans har vi minst 15+13=28 hsp.Hur många hsp får du max ha för att vi inte ska klara utgång? - 25-17=8 hspVad bjuder du på hand b)? - 2 Hj. Handen är värd 3 stick mer i 2 Hj än i 1 NT.Vad gör vi med händerna 9-10 hp? - 3 Hj och inviterar till utgång.Vad ska jag bjuda som ÖH? - Pass eller 4 Hj beroende på styrkan. Pass med 15-16 hsp och 4 Hj med minst 17 hsp. OBS! ÖH får räkna hsp med tre eller fler trumf.