Bud efter fundering vid guldtävling för par

Lagkommissionens dom

Först konstaterar LK, att det gått nära tre veckor mellan tävlingen och att handlingarna kommit till LK.

Därefter konstaterar LK, att det var en klar tankepaus före Östs pass i andra budronden. Vidare anser LK, liksom TL, att fallet är något tveksamt.

När det gäller om Väst skall få bjuda något annat än pass på 2 har LK tagit hänsyn till följande. Pass är ett alternativ, men det normala är att Väst bjuder något annat, dubbelt eller 3 . Att låta NS spela 2 när NS normalt har minst åtta trumf, är oftast inte rätt. Öst-Väst har över halva styrkan, NS är i ofarlig zon och eftersom NS oftast har minst åtta spader, har ÖV oftast minst åtta kort i någon färg och det är stor chans att denna färg är . Visserligen kan Öst ha en jämn 12-poängare med kanske Kn x x x i , men det är inte troligt.

LK godkänner ÖV:s överklagande och fastställer det spelade resultatet, 3 D av Nord med två straff, NS - 300, d v s samma resultat som TL dömde.

Sveriges Bridgeförbunds Lagkommission

Östs synpunkter Ärendet Tillbaka